söndag, december 17, 2006

Tajta kläder gör dig tjock

Jag har alltid hatat när kläder sitter för tajt kring min mage. Tajta topar har jag klarat av men tajt nertill är helt enkelt obegripligt plågsamt för mig. Så det är ju ironiskt att detta skrivs samma vecka som jag köpt ett par gruvligt tajta jeans.

Nåväl. I vilket fall hittade jag en text idag som säger att tajta kläder nertill kan ge Irritable Bowel Syndrome. Det var lite för mig som att få svart på vitt vad jag själv alltid vetat om, att tajta kläder får mig att må illa.

Men det roliga är att en sak som ingår i IBS som mer eller mindre allmän ingridiens är så kallad "ballongmage". Det innebär att din mage ställer sig rakt ut i alla 4 hörn och du ser ut som om du var gravid. Det kan förvandla vilken festutstyrsel helst till bisarr, för här spelar det ingen roll hur smal du är från början. Ställer sig din mage rakt ut syns det, vi snackar ett midjemått som vidgas en till två storlekar från din ursprungliga.

Och ett par Control Top strumpbyxor eller höga trosor vinner inte över en ballongmage. Fett kan man klämma ihop men en mage fylld med gas står ut vad du än gör. Du måste bli av med gasen. Det betyder att du endast får en snyggare mage av att rapa fisa eller skita.

Naturen har alltid sitt eget sätt att slå tillbaka på oss människor när vi försöker tämja den...

2 kommentarer:

becka sa...

Ännu en anledning att välja låga jeans:-) Jag får också skitont av kläder som stramar i midjan, det har jag fått under hela mitt liv. Och ja, när magen svullnar spelar det ingen roll hur smal man är, jag har fått "är du gravid"-frågan flera gånger;-)

Klara sa...

haha, det är ju sant förstås. låg midja inte ibs. smart drag.

om t o m du kan se gravid ut så smal du är så kan vem som helst med ibs se gravid ut ju :D

just det där att det är kopplat till andningen har min sjukgymnast oxå talat om i koppling till träningsvärk. om man inte kan slappna av ordentligt i magen kan man inte andas på ett bra sätt och kan man inte andas på ett bra sätt funkar inte riktigt heller matsmältningen.